tisdag 21 juli 2015

Drömmen om linneskåpet

Det är semestertider och jag är i färd med en favoritsysselsättning, att städa i linneskåpet. 
Mangling ingår självklart!

Drömmer om det perfekta linneskåpet, välfyllt med manglat linne (både gammalt och nytt) som doftar lavendel! Ett större linneskåp kommer att definitivt att behövas!


Bild från Gård & Torp


I gäststugan har jag min gamla handvevade kallmangel som jag köpte för en femtiolapp på en loppis för många år sedan. Den är perfekt just för linne och funkar gör den också.

Egna linneskåpet.


Jag brukar plocka ner handdukar/dukar/örngott från tvättlinan när de är "stryktorra" och mangla dem. Efter mangling får det hänga och torka helt och vill man vara riktigt noga manglar man då en gång till innan det läggs i linneskåpet. Då blir det sådär blankt och fint :)
Sedan tar man en fika och känner sig nöjd!

I länken från Gård & Torp kan man läsa mer om linne

2 kommentarer:

lisashus sa...

Vilken lyx det är med gamla hederliga linnehanddukar och att kunna mangla dem dessutom!
Så fin mangel du har och att du han ha plats för den dessutom och kan använda den!
En sån mangel gav/slängde jag bort efter min pappa, hade bara ingen plats för den! Himla trist egentligen!

Ett fint linneskåp med manglat och vacker, och som doftar lavendel, ja - det är toppen!
Lisa

MrsUniversum sa...

Vilken fin mangel. Och bra dessutom anar jag.
Jag manglar också, men med en annan mangel. Att mangla är snudd på meditation!