söndag 27 april 2014

Havremellis


Havre ska ju vara nyttigt på alla sätt och vis. Själv tycker jag att havregrynsgröt är gott och brukar äta havregrynsgröt flera gånger i veckan med lite kanel eller kardemumma och lite honung eller äppelmos.

Ibland varierar jag och dricker havrevälling (tillhör skaran vuxna som gillar välling ;) men INTE till frukost- jag bara MÅSTE ha den där stora baljan med kaffe på morgonen om hjärnan överhuvudtaget ska komma igång.

Havrevällingen brukar snarare bli ett mellanmål på förmiddagen eller eftermiddagen (istället för att slänga i sig mackor). Det är ett pulver som vispas ut i mjölk (mjölk, havremjölk, mandel/sojamjölk t ex). Jag brukar också ha i en nypa salt och en droppe honung.

Gyllenmust ska vara mjölkfri, men jag är tveksam när det gäller gluten. Det kan finnas spår av gluten i vanliga havreprodukter. Glutenfria havreprodukter finns i specialhyllan för glutenintoleranta.
Själv tål jag inte laktos men det är inga problem eftersom det finns så många olika laktosfria mjölkvarianter.

Inga kommentarer: