tisdag 29 april 2014

1700- talsgardin



I torpets alla fönster hänger det gardiner a la 1700- tal. Dels gillar jag ju 1700-talsstilen, dels byter jag inte gardiner så jätteofta. Det är kul och ganska lätt att göra dem och de fungerar som både gardin och rullgardin i ett. Egentligen hade jag siktat in mig på ett annat, lite finare tyg med större rutor, men när jag såg ett par gardinkappor i smårutigt gröngrått för några få hundralappar på Dollarstore så köpte jag dem...men vill nog byta senare i allafall.

Förutom tyget (fållat och klart) behövs en trälist, en rundstav, skinn, glasringar, nubb eller häftpistol och spik med lite större platta skallar, helst smidda järnspikar, men till den undre gardinen använde jag vanlig grå pappspik. Det var nästan omöjligt att banka i järnspikarna i det gamla hårda kärnvirket.



Min arbetshörna med provisoriskt hopplockad dator ;) Får duga ett tag...



Bild ur Gård&Torps senaste tidning.
I Gård&Torp nr 4, 2014 kan man läsa att gardintypen ovan var vanlig under hela 1700-talet.


Bild ur Gård&Torps senaste tidning.
Här har vi en annan gardintyp kallad Festong.  Den gjorde debut under den gustavianska tiden (i Gård &Torp står hur man går tillväga).


Nedan följer en bildbeskrivning ur Gysinges katalog. Prylarna finns bl a att köpa via deras nätbutik, men finns nog även på andra ställen om man letar lite.




2 kommentarer:

Asta sa...

Gillar den här varianten väldigt mycket och har haft den i flera fönster i huset. Byter i princip heller aldrig gardiner. Det går lätt att köpa bomullssnören, ringar och annat nästan var som helst så det går att bygga ihop en gardin för en ganska billig peng egentligen.

Designe sa...

Superfina! Älskar såna rullup-gardiner! Så enkelt och snyggt! I like! Ha en fin helg! Kram :)