onsdag 3 november 2010

Hemmagjorda doftljus























Roligt innepyssel!
Jag hade en hel del ljusstumpar och tomma glas och glasburkar och gjorde därför doftljus i helgen.
Det man behöver köpa är vekar, ev ljusfärg och doftoljor eller eteriska oljor (hobbyaffär eller internet). Har man inga ljusstumpar hemma kan man köpa ett stort blockljus på tex Ica eller Coop (helst 100 % stearin).

Jag smälter ljusen i vattenbad och tillsätter färg och doft efter behag.
Sedan sätter jag veken i glaset, häller på lite lite stearin för att fixera veken.
När stearinet stelnat häller jag på resten och fixerar veken upptill mellan två pinnar (blomsterpinnar, kinapinnar, grillpinnar). Sedan kan man göra fina etiketter.
Ska skaffa lite fler doftoljor och experimentera vidare en annan helg...

10 kommentarer:

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå där, men vilket kreativt och fiffigt pyssel! Doftljus kan man ju inte ha för många utav! Och egna ettiketter ser jag, så kul, och vilken trevlig gåva i advent! Undrar om de doftar lika bra som köpta också? Mari.

Lisas torp sa...

Vilken bra idé nu när det mörknar allt mera!
Kul att fundera ut etiketter också! Så fint du har gjort här!
Tack för tipset!
Kram
Lisa

Kamomilla sa...

Det där skulle vara bra att testa. Eftersom jag är doftkänslig är det ju bra att man kan välja mängden själv.

Lime sa...

Jamen, ja just det. Vilken fiffig idé! Då kan man ju styra hur mycket eller lite doft man vill ha. Brukar ju kunna vara lite väl doftigt ibland.

Trevlig helg!

Claudia sa...

Well done, nice idea!

färgtrappan sa...

Ett ljus som luktar äpplepaj...mmmm...man kanske kan ha ett som doftar vaniljsås också? ;)
Tänk dem två...ihop...

Tack för bra tips!

linnea-maria sa...

ÅHHHHHHHH!!! Det är ju helt fantastiskt ju!!! Jag är en sån där som spar på ljusstumpar och gör egna blockljus och har tänkt och tänkt att man kanske skulle kunna göra egna doftljus....Men så tror man att de eteriska oljorna sticker iväg av värmen. Måste man ha i mycket. Den där med äppelkaka verkar ju helt fantastisk! Vilken superduper,present!!! Kram /Therese

Annsofi sa...

Hej,
Jag har precis börjat testa på detta med doftljus men får inte riktigt till det :( Oljan kommer inte med ner i glaset känns det som och då doftar ju ljusen inte riktigt som man vill. Tillsätter oljan precis innan jag skall hälla i glaset. Hur gör du?

/ Annsofi

Anonym sa...

Hej.. Vilken olja ska man använda?? Är det skillnad på dem, eller kan man använda vilken som helst??
Tacksam för svar...

Julia sa...

Hej! Ska ta och göra några ljus eftersom att jag har grymt mycket rester från ljus. Har en fråga om hur man smälter stearinet med vattenbad?

Mvh Julia