onsdag 7 maj 2008

Förtrollande tid



Helgerna på torpet just nu är underbara. Kvällarna är långa och ljusa och allting är trolskt vackert! Fåglarna har precis funnit sig tillrätta i sina bon. Jag har lyckats snickra ihop tre halvdana holkar och det verkar som om åtminstone två av dem blivit bebodda. Vi sover med öppet vindsfönster (med myggfönster i) så att vi kan ligga och lyssna till alla nattjlud från tex, kattugglan, räven och rådjuren. Sedan vaknar vi till en symfoni av fågelkvitter.

Mina inlägg har varit lite glesa på sistone pga att min kära mormor lämnade oss för en dryg månad sedan. Alla hennes saker blir fina minnen som har fått nya hem hos barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Mormors tallrikshylla får hädanefter sin plats ovanför skänken i storstugan. Förhoppningsvis kan jag visa den i nästa inlägg..


Torpet i skymningen.


På fredagkvällen grillade vi i en engångsgrill på ett gammalt rostigt bord. Perfekt med engångsgrill när man bara är tre, allt är riggat och klart, bara att tända.


Vy från förstukvisten mot nya timmerdelen.


Vi har lite gamla trädgårdmöbler som behöver målas om!


Eftermiddagssol över åkern. I den gamla förfallna höladan bodde förra året en rävfamilj.

En annan gammal hölada...

17 kommentarer:

Bergagårdens Lina sa...

Vilka härliga bilder! Torpet ser så mysigt ut!

Dubbelörn sa...

Dina inlägg o bilder utstrålar harmoni o sprider en sådan härlig stämning.

Det ÄR helt magiska dessa vårkvällar o morgnar... LJUVLIGT!!

Njuter varje dag av att få få bo sä här o extgra mycket på fredagar o söndagar *skrattar*. Du kan nog säkert gissa varför ;)

Kramar

Kamomilla sa...

Det är så underbart med allt fågelkvitter och tranor som skränar. Naturen vaknar och nu ska man njuta! Härifrån fram till midsommar är det som allra llra härligast!

Ni har ett så underbart torp!!!

Gårdsromantik sa...

Så vackra bilder!
Längtar tills vi kan sova med öppet fönster och höra på alla djurläten.

Kram Maud

Tvert-om-tanten sa...

Det må være flott å være på et torp nå på våren. Bor på landet selv, men man blir vel litt hjemmeblind... Dessuten er det vel litt det at vi lever i et ombyggingskaos og da er det vanskelig å se idyllen...
Trist med mormoren din...
Klem

Husbilsresan sa...

Å...så mysigt det ser ut i omgivning kring ditt torp....och härligt låter det med fågelkvittret också....nu längtar jag ännu mera tills vi flyttar ut till vår stuga.Nu i helgen ska vi dit och städa och greja lite...så snart....=)
Ha ännu en skön helg!
Kram/Gunn

sabina sa...

Dina bilder är underbara! Så mycket nostalgi från förr.... Tack för att du delar dom med oss!!

sabina sa...

Glömde kommentera din kommentar... Jag blev så till mig! :) Jo, jag avvaktar ännu för jag gillar det som det är nu. Men undrar ändå hur det skulle se ut med lite vit färg som är bruten i grått...

n o r d i n g å r d e n sa...

Å, ert torp är ju rena drömmen, så ljuvligt att vara där förstår jag, vackra fönster och avslappnande miljö.. ha en skön och solig helg! Mari.

Lilla Eken sa...

Åh vilka härliga bilder... Känns som om man är där själv...
Hej hej

Lisas torp sa...

Ja, helt underbart är det just nu! Man vill liksom stanna tiden lite och hålla kvar den här skira grönskan!
Härliga bilder du visar!

Lisa

Alexandra sa...

Så himla fint torp! Jag älskar gamla torp och min dröm är att vi ska kunna skaffa ett lite längre fram. Inte så dyrt i inköp men dyrt att renovera och dessutom tidskrävande!

Väldigt fina bilder på eftermiddagssolen och visst är det heeeelt underbart att höra allt fågelkvitter!

Ha en underbar helg!

A home far away sa...

Åh vad torpet ser fint ut! jag vill också ha torp/sommarstuga i Sverige!!

Kram från Singapore

Designe sa...

Håller med om att tiden är förtrollande nu, älskar maj månad när allt grönskar, det är magiskt!
Den där eftermiddagsbilden var ju helt underbar! Ha en fin helg! Kram

Gårdsromantik sa...

Hej Ankan!

Jag har inte webbutik ännu men det går bra att maila mig på hjortgarden@gmail.com
om det är något du är intresserad av så kollar jag upp billigaste frakten!

Kram Maud

Anonym sa...

Å så härliga bilder!!!

Anonym sa...

Det ser underbart ut! Fågelkvitter är den bästa musiken. :)