onsdag 12 december 2007

Pynta i röran


Hejsan! Har så mycket att göra såhär innan jul (och vem har inte det? :-) att jag inte hinner uppdatera stugdagboken som jag borde! I helgen fick vi i allafall igång det nya vattnet!
Det är klart och fint men luktar fortfarande lite berg/sumpgas. Det ska tydligen försvinna mer och mer så småningom...ja vi får väl se.

I stugan är det rörigt värre. Hela köket är uppochnedvänt (nästan). Den nya ugnen ska kopplas in och nya spisplattorna likaså. Maken ska dra in det nya vattnet i köket i helgen. Vi väntar även på en långbänk som ska ligga i köket med diskho och spisplattor nedsänkt i. Vi beställde bänkbrädan av timmermannen som byggde ut vårt hus. Även ny diskho och kran ska installeras. Före- och efterbilder kommer så småningom.

Mitt i allt kliver jag omkring bland alla verktyg och bråte och försöker julpynta (bilderna jag tog till detta inlägg var från de mera städade ytorna;-)

Stort tack för alla gulliga kommentarer! Det är som julafton varje gång man går in och läser...! Trevlig helg och på återseende!


Den här julbonaden broderade min mormor när hon var tretton år. Hon gav den då till sin mamma såklart:) Men nu sitter den på väggen varje jul i vårat torp. För mig är den väldigt värdefull... Om man vill se den på nära håll kan man klicka på bilden.


En mera städad hörna i huset. En stjärna i fönstret men ännu inga gardiner. Glömde köpa fyrkantstavar.


Här håller maken på drar in nya vattenledningar till köket.

15 kommentarer:

Kamomilla sa...

Före det blir fint är det alltid rörigt. det reder sig och blir nog jättefint ska du se! Vad mysigt du har det i den rediga hörnan, väggbonaden är en riktig skatt!

Ha det bra och lycka till med slutrakan!
kamomilla

Orr Anna sa...

Bonaden var jättefin! Det är roligt att ha något som förts vidare genom flera generationer.

Ja man måste ju tyvärr gå igenom kaoset innan det kan bli sådär fint som man hade tänkt sig från början. Men ni är ju helt klart på god väg!

Trevlig lucia-dag önskar Anna

Lallis sa...

Vilken fin bonad! det är så kul att ha något som följer med generationerna:)
Ha en fin lucia.
Kram Lallis

Designe sa...

Åh va det ser mysigt ut i rummet! Det är så fint med vita timmerväggar och gamla, skavda möbler!..Jättefin bonad oxå! Trevlig helg! Kram

Husbilsresan sa...

Oj...det händer saker i ert torp, ska jag säja.Blir spännande att se dina före-efterbilder sen.
Men du har i alla fall lyckats riktigt bra med pyntandet trots röran =)
Julbonaden är verkligen jättefin....och extra fin blir den naturligtvis för dej när din mormor broderat den.
Ha en mysig helg.Kramar!

Birgittas minnen sa...

Jag förstår att du måste pyssla lite fast det känns rörigt omkring dej. Man mår bra när det är fint, fast det bara är punktvis. Har själv haft hantverkare av och till hemma under hösten. Jag har sagt det förr och säger det igen, dina vitmenade väggar med de grova stockarna är jättesnyggt, passar så bra och köket verkar juligt och mysigt, där blir det härligt att sitta. Kram och ha en trevlig advent.

H ennA sa...

Så gammeldags julmysigt det ser ut i stugan! Bonaden är helt underbar, visst måste den få vara på sin plats vid jul då den är ett kärt minne också, passar väldigt bramot timmerväggen :-)

Mysig helg!

Kram

Lisas torp sa...

Hej och tack för titten hos mej.

Jag förstår att ni har bråda dagar nu. Men vilken fin jul ni kommer att få! Det blir ju en helt annan sak att fira den i ett gammalt torp!
Jätteroligt att du tycker om mina akvareller.
Jag har ju rätt mycket kort som jag säljer. Är du intresserad kan du mejla mej på lisastorp@yahoo.se så kan jag visa vad jag har.
Ha en jätteskön helg och lycka till med förberedelserna!

Kram

Lisa

Dubbelörn sa...

Bonaden var ljuvlig o så roligt att kunna föra den vidare. Men jisses vilket slit... men resultatet bådar gott. Din "finhörna" är verkligen inbjudande.

Inte för att jag vill verka pådirvande el öka stressen men du sa ni skulle fira jul där eller...? Du är medveten om att det bara är 8 dagar kvar till julafton *gapskratt*...

Det kommer bli en så mysig jul för er o bara den stämningen i ert vackra torp är ju helt oslagbar!

Varma kramar

Maria sa...

Kul att följa eran renovering av stugan, hittar alltid ett tips eller två. Gillar ditt kök med kökssoffan vid fönstret. Skulle vilja ha det så, men får nog inte plats i mitt lilla kök.

Nygammalt sa...

Vilket jobb ni gör!

Bonaden är så fin. Det är verkligen gammeljul för mig, den ska du vara rädd om. En rikgig skatt.

Önskar dig en härlig 3e advent!
Ska ni fira jul därute?
Kram.

Poppins sa...

Vilken söt bonad! Och den pryder verkligen sin plat i stugan.
kram

n o r d i n g å r d e n sa...

Å va ni fixar! Förstår det är mycket ni vill ha klart innan måndag nästa vecka! Vilken fin bonad din mormor broderade! Och er stuga och det matrummet, sååå himla fint och hemtrevligt!! Mari.

Brunkullan sa...

Ni har fått så mysigt!! Jag vårdar min mormors och min mammas alster ömt!! När man är yngre och får sånt i julklapp är man måttligt road, men nu inser jag äntligen vilken skatt man sitter på:-D

Susanne

Brunkullan sa...

Ni har fått så mysigt!! Jag vårdar min mormors och min mammas alster ömt!! När man är yngre och får sånt i julklapp är man måttligt road, men nu inser jag äntligen vilken skatt man sitter på:-D

Susanne