måndag 15 oktober 2007

Väggpanelen uppe!



Nu har badrummet (ja, egentligen duschrummet) fått sin väggbeklädnad, enkla spontade brädor med en aning ruff yta. Brädorna ska målas med vit linoljefärg nästa helg. Vi har en mängd gamla spikar, en del klippspik och en del handsmidda. Dessa har vi återanvänt i brädväggarna (lite kul tyckte vi:) Spikarna var rostiga så vi gjorde en "spikbehandling". Några av dem tänkte jag göra nåt kul av framöver...

(En liten parentes; Min make förundras över att jag kan känna skillnad i smaken på Ahlgrens tre olika bilar, rosa, grön, vit. Han har hållt för mina ögon och jag har gissat rätt på varje bil..
En fråga, är det fler som känner smakskillnaden på Ahlgrens bilar..? Är lite nyfiken)


Rostig spik!


Först lägger vi spiken i glöd.


När spiken glöder slänger vi den i en hink med linolja.. Och vips, så blir den svart igen.


Andra sidan på badrumsdörren hann jag skrapa också. Visst är det lite knepigt med alla vinklar och vrår, men speedheatern är stor hjälp.. Den här dörren hade flera jättetjocka färglager som nästan varit omöjliga att få bort annars.


Kontrar min makes citat om vinkelslipen från ett tidigare inlägg. Man är inte kvinna förrän man äger en speedheater :D Tänk vad många byråer, dörrar, stolar, skåp (av inte allt för högt värde) etc man kan förvandla..... !


Det här våffeljärnet för vedspis, har min mormors mormor haft! Hon hette Maria och kom från Västergötland. Kanske har min mormor som liten flicka suttit hos sin mormor en gång i tiden, och blivit bjuden på våfflor..

Är du frusen av dig och har en vedspis hemma? Grädda våfflor! Man blir garanterat varm!
Det ska vara het ugn (in med ved hela tiden) och snabba täta vändningar med järnet.

Den här lampans underdel hittade vi för en tjuga på loppis. Överdelen hade vi hemma, med tillhörande trasig glasfot. Det blev en helt ny!


Fotogenlampor är praktiska att ta med sig när man t ex ska på dass i vintermörkret. Men nu undrar jag hur det blir när vi får toa inne...?


Ny utebelysning som vi hittade på....JULA.


Målade den gamla timmerväggen med ytterligare ett lager vit färg.
I skåpet vet jag ännu inte riktigt vad jag ska ha, men det har börjat fyllas..


Gamla lås till dörrarna som vi håller på att göra iordning...


Nästa helg blir det fullt upp igen, vi hoppas kunna vara klara med badrummet till jul :)
Ha en härlig vecka på er!

25 kommentarer:

Orr Anna sa...

Lampan ni hittat på loppis var verkligen jättefin!

Tycker också att jag känner skillnad i smak på Ahlgrens bilar, men jag har inte gjort något "blindtest", kanske ska göra ett sånt för att se om det verkligen stämmer =)
//Anna

Linneagården sa...

Vilket arbete ni lägger ner, så duktiga ni är & FINT blir det. Skulle oxå vilja ha in lite gamla dörrar i våran hall, men sambon vill gärna att karmen ska följa med. Dina dörrar är sånna vackra....
Ha det så bra
*kram* /madelene

Poppins sa...

Så mycket roligt du visar upp! Spickarna var charmiga och så snygga de blev när du haft dem i linolja!
Lampan blev snygg med sitt nya glas och jag gillade din andra vackra lykta också.
Ahlgrens bilar - trodde det var SAMMA smak på alla, så jag skulle aldrig kunna göra ett blindtest på dem.
kramar

Poppins sa...

Ja, spikar heter det - det gick lite för fort här...

Lantliga drömmar sa...

Åh så mycket härligt, ni är så otroligt duktiga på att fixa till allt i gammal stil, på gammalt vis! *imponerad*

Kan förstå att ni hoppas på att få bo i er stuga permanent en dag, den kommer att bli underbar!

Ha det bra, kram Heidi

H ennA sa...

Jag är mållös...helt förtummad av allt ni gjort! Det är ju bara sååå F I N T ! Min gubbe skulle bli själaglad om han fick sig en speedheater...hmm, kanske en julklapp?? Lyktor är alltid bra att ha..kan ju bli strömavbrott...och så är det en hög mysfaktor..Dina fotografier är suveränt bra!

ha det ljuvligt / Anne

Sånt är Livet sa...

Hej så kul att följa erat arbete med stugan och jag beundrar er verkligen .Läser förundras och blir imponerad,bara som med spiken ... ja vad skall man säga ,fantastiskt hantverk./Lisbeth

Diverselådan! sa...

Vilket jättejobb ni lägger ner! Å tack för tipset med spikarna. Nu vet jag hur man ska få dom jag har här hemma fina igen. Har tagit reda på gammal handgjord spik efter renovering hemma och fler lär det väl bli framöver. Jag ska också önska mig en speedheater i julklapp, verkar vara mer effektiv än min gamla värmepistol.
Kram från Annette

Diverselådan! sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
sabina sa...

Jo visst är kottarna söta! Är så nöjd! Jag kan också känna en smakskillnad! Jag gillar inte dom vita....

Sånt är Livet sa...

Hej igen ja nu ser jag burken precis likadan dom är så fina ,men du din hylla som den står i är ju bara så fin ,svårt hitta på loppisar och auktioner,såg i tidningen ang morgondagens auktion att dom har mer burkar... jag hade inte tänkt gå men .../Lisbeth

Anonym sa...

Gillar allt du visar!!!Så fint. Ja, jag känner faktiskt också skillnad i smaken på ahlgrens bilar, men så är jag ju en godisråtta också...

Nilla sa...

Vilken härlig stuga ni har! Och så roligt att följa med i ert arbete med den, har nu suttit och läst hur länge som helst =)

Speciellt roligt var det att se timmerväggen ni målat vit, vi har en här hemma som nu är mörkbetsad och jag har velat måla den vit men mannen velar, nu ska han få se hur fin den är vit också =)

Tack för titten jag lär återkomma!

Kram

Husbilsresan sa...

Vad häftigt med spikarna som blir som "nya" igen.Duschrummet blir jättefint och framförallt dörren, som du lägger ner så mycket energi på.Fina fotogenlampor och den nya utelampan från Jula var ju jättefin för att var ny.
JAg måste köpa en påse bilar och testa också...men jag tror att jag skulle kunna känna skillnad, fast man vet ju aldrig =)
Kram!

Karin Krut sa...

Vilka underbara bilder! Tack för tipset om spikarna, vi har en del såna också :) Badrummet kommer att bli kanonfint! Det är klart att bilarna smakar olika :)
Kram Karin

Anonym sa...

Ja men självklart känner man skillnad på bilarna beroende på färg! :)

Elzie sa...

Vilket hästjobb ni håller på med då. Men fint blir det. roligt att ni använder gammal spik också. Den lilla fotogenlampan var jättefin. Och du - den där ytterbelysningen (är det väl?) köpte vi också, fast vit *s*.
Kram Elzie

Anonym sa...

Ja, jag känner smakskillnad! De gröna bilarna är min favorit. :)

Nu måste jag faktiskt ställa en byggnadsteknisk fråga! Hur gör ni när ni spikar upp panelen för att inte perforera fuktspärren? Jag vill så gärna ha panel i vårt badrum, men har inte riktigt lyckats lösa den frågan.

linnea-maria sa...

Tack för tipset med spikarna. jag har en burk med handsmidda spikar som är lite krokiga som jag tänkt räta ut (när man inte har något annat för sig..hm).
Jo nog är det skillna på smaken i ahlgrens bilar, jag tycker inte om de vita, det är för mycket menthol i dom (ja det är menthol i bilarna). Lampan blev ju jättebra. Vi sitter med en lampfot utan glas och väntar på att det ska dyka upp../linnea-maria

Wickans värld sa...

Så fint det blir! Dörren helt underbar.

Klart man känner skillnad på bilarna! Dom vita godast, sen dom rosa, dom gröna får nån annan! =)

Wickan

Linneagården sa...

Önskar dig en trevlig helg & tack för så snälla ord inne hos mig
*kram* /madelene

Anonym sa...

Va fint det blir i badrummet och dörren är ju så fin!..Va smart att snygga till de gamla spikarna och göra dom svarta!..Superfina lampor..både den ni satt ihop 2 gamla delar av och den nya från Jula!..jag kan oxå känna skillnad på Ahlgrens bilar..hihi. Ha en skön helg! Kram :)

Skatan sa...

Oj så mycket spännande att titta på och läsa om. Jag måste gå tillbaka och läsa och titta igen när jag har mer tid. Känner att jag inte fick nog : ) Häftigt med spikarna, hur gör ni i ordning låsen, bilarna!?, speed-heatern...ja du väcker mycket nyfikenhet hos mig idag. Mest nyfiken är jag ändå på speedheatern - vad är det? Effektiv? Blir man ruinerad om man vill bli ägarinna till en sådan? Ser framför mig hur jag kan jobba med trippelt så många gamla objekt som idag ;-)

Kram och trevlig helg!

Brunkullan sa...

Underbara fynd!!!!

Ahlgrens bilar ja...jo jag kan nog känna att jag åtminstone inbillar mig att jag gillar de rosa bäst. Tror de drar lite åt jordgubbe, de gröna äpple/päron och de vita smakar bara godis...som socker...Fast jag har inte kört nått blindtest, så min tes håller kanske inte!!:-D

Susanne

Birgittas minnen sa...

Så mycket arbete ni lägger ner på ert fina torp, det blir nog nåt sjusärdeles när det blir klart. Avundas inte jobbet med dörrarna,men så snyggt det blir sedan, spikarna var ju smart att återanvända, verkligt hantverk som är värt att spara. Ahlgrens bilar, smakar samma för mej, när jag sist åt. Kram och ha en bra vecka, följer renoveringen med spänning.