måndag 3 september 2007

Elda flaggstång



Först vill jag tacka Linnea på Landet, en spännande och inspirerande blogg. Linnea är en händig tjej, som håller på med allt mellan handarbeten och fönsterrenovering. Många tips kan man hämta om man går in på Linneas sidor! Tack till henne för att hon tipsade om min blogg och hade mig i åtanke för en utmaning (om att skriva ner åtta ovanor/vanor).Vet inte om jag kan skriva så mycket om mig själv (jodå, alldeles för många punkter skulle det bli på en och samma gång:D )

Den här helgen eldade vi i vedspisen för första gången sedan i våras! Vi har ju som sagt mycket bråte att elda, det räcker nog i åratal... Kallt var det i stugan när vi kom ut, så det var bara att sätta igång och elda och tända en massa ljus (elementen får vänta ett bra tag innan vi börjar använda dem). Vi fick upp värmen ganska snabbt.

Vi hade ju tänkt lägga klart taket, men förargligt nog fattas det 10 st nockpannor, så det måste vi leta efter (maken spanar just nu omkring på Blocket, men vart man än ringer så är det sålt..!). Jag gav mig på dörrarna. Det var härligt att stå ute i de soliga friska höstluften och skrapa.
Maken gjorde ett jättejobb med rensning och inlassning av en massa ved i vedboden. Sedan byggde han en lucka på baksidan av huset (den som leder till avloppen).


Här "ryker" den gamla flaggstången!


Med tända ljus fick vi också fort upp värmen i storstugan.


Dörrskrapning med speedheater, jättekul!


Så här blev dörrens ena sida (hallsidan) efter målning med linoljefärg i blandningar av vetegrå, vit och veronagrå.


Den andra sidan av dörren, mot köket blev såhär. Samma färger som ovan men i andra blandningar. Ville ha en lite färggladare dörr än bara enfärgad..


Del av vinden! Ska bli en lucka här.


Rosen Flora Danica i full blom.


"Källarluckan" som leder till avloppsrör etc..
Ha en härlig höstvecka!
PS! VI hittade nockpannor, Yippee! Ska hämta dem i Uppsala på fredag..

18 kommentarer:

Brunkullan sa...

Så fina dörrarna blev!! Ser ut som riktiga orginal:-)
Hela stugan blir väldigt fin förresten!!

Susanne

Anonym sa...

Hej! Så himla mysigt med vedspis! Det är så mysigt nu när man kan bö
rja elda när det är kyligt..
Vilken jättefin dörr ni målat!

Poppins sa...

Dörrarna blev jättesnygga. Vackra och milda färger.
Vilket arbete ni lägger ner på huset. Jag är stum av beundran.
kram

Stina sa...

Vad mysigt alltså...Kram

Husbilsresan sa...

Mysigt att elda i spisen...vi har fortfarande inte renoverat vår =( men det ska bli,snart.
Och vad duktiga ni har varit och vad mycket ni hunnit i helgen...dörren blev jättefin!
Ha en fortsatt skön kväll!Kram!

H ennA sa...

Hej...otroligt vacker storstuga ni har! det är så fint med timmerväggar *vill ha*..och dörrarna blir fin fina! Hit kikar jag in igen..Ha en bra dag!

Dubbelörn sa...

Torpet är så vackert o ser så stämningsfullt med levande ljus... Förstår att mysfaktorn är extra hög nu på hösten ;)

Kram

Skatan sa...

Jäklar vad fin dörren blev!!!! Jag blir så superinspirerad att sätta igång med min egen dörr som väntar i garaget. Den står helt trären och väntar på att någonting spännande skall hända. Din blev väldigt, väldigt fin! Bra jobbat : )

Kram.

Anonym sa...

Va mysigt det ser ut med vedspisen! Smart att elda upp flaggstången istället för att slänga den bara, så brukar vi oxå göra med överblivet trä! :) Vilken fin lucka på baksidan av huset! Det ser jättefint ut i storstugan och va fin dörren blev! Kram

linnea-maria sa...

Hejsan!
Tack för de vänliga orden! De värmde så jag blev alldeles rörd! Kan behövas nu när maken ligger på lasarettet och opereras och han har inte ringt än!!
Vilka vackra färgkombinationer på dörren, det blev verkligen bra. När jag har kliat mig färdigt i huvudet vad gäller våran toadörr så ska jag kanske lägga ut lite bilder på våra dörrar, inte så gamla och fina som dina (huset är ju nyare). Ha en trevlig kväll /linnea

Lime sa...

Meen va mycket fina bilder från er härliga stuga. Dörren blev jättefin!! och storstugan... mmm, ser jättemysigt ut. Ha en skön vecka!

Anonym sa...

Hallå! Caroline tipsade mig om din fina blogg, och jag kan inget annat säga än att ÅH så fin!

n o r d i n g å r d e n sa...

Ah... vilket vackert kök, hemtrevnaden slår emot mej, så fint!! Och den vedspisen, så himla mysigt!!! Ni har ett ljuvligt torp och flaggstänger blir bra ved! : )Helsnygga dörrar! Mari.

Elaine sa...

Vad härligt ni har det i stugan.
Vedspis är ju drömmen och storstugan verkligen jättefin.....
Vad underbart att ha ett hus med så mycket charm.
klem!

Solsjö - Under en vind sa...

Så mysigt ni har i er lilla stuga!! Idylliskt verkligen! Må gott! Kram!

Brunkullan sa...

Jordgeting icidenten det stod om i tidningen tror jag var i södra delarna av sverige? Och inne i ett samhälle. Tror inte jag läst nått om "vårt" tillfälle dock. Det hände när klassen nästan nått upp på kalfjället i Bydalen (Jämtland).
Men otäckt vart det än händer!!!

Susanne

Ankan sa...

Hej Caroline och Lotta, Och alla bloggvänner! Kul att ni tittar in ibland! Kramar

Ankan sa...

Brunkullan: Ja otäckt! Och just så här års, på hösten, är de av någon anledning extra slöa men ettriga.